Zoeken

(Blog) Niels ter Brake - directeur Amega Groep

De nieuwe vestiging van schadeherstelbedrijf ‘Schadenet De Koning’ in Alblasserdam vervangt het 25-jaar oude pand dat op een steenworp afstand was gevestigd. Parkeren was er lastig en draaien was noodzakelijk in de doodlopende straat. Dat is in het nieuwe pand wel anders. Met parkeerplaatsen rondom en een eigen parkeerdak is dat probleem verleden tijd. Maar het is vooral de multifunctionaliteit dat het gebouw bijzonder maakt.

Niels ter Brake 2.jpg

Het gehele proces van schadeherstel vindt plaats onder één dak. Demonteren, plaatbewerking, voorbewerking, spuiten tot en met de autowasbeurt (bij binnenkomst en vertrek!), alles heeft zijn eigen plek in het hypermoderne pand. Nieuw is de mogelijkheid om herstelde auto’s zo nodig te kalibreren. “Dat is het mooie van schadeherstel. Het is in feite een productieproces, dat stap voor stap verloopt. Dat zie je hier ook gebeuren. We hebben de ruimte bewust open gelaten en klanten kunnen van achter glas meekijken hoe dat gaat”, aldus Ter Brake.

"Intensieve samenwerking en gedegen voorbereiding betalen zich uiteindelijk uit"

Onverwachte tegenslagen

Het pand oogt niet alleen modern, het is dat in technisch opzicht ook. “Er zit dan ook veel engineering in het ontwerp. Bruggen zijn bijvoorbeeld volledig verzonken in de betonvloer. Samen met de architect en de specialisten van Kroon & de Koning is er een gedetailleerd ontwerp gemaakt. We zijn als opdrachtgever nauw betrokken geweest bij het ontwerp. We wisten als geen ander wat we wilden. Dat neemt echter niet weg dat Kroon & de Koning bleef doorvragen totdat duidelijk werd of onze wensen ook konden worden gerealiseerd. Die intensieve samenwerking en gedegen voorbereiding betalen zich uiteindelijk uit”, weet Ter Brake. “Met al die complexiteit en de onverwachte tegenslagen is er tot op de dag nauwkeurig opgeleverd. Corona, pfas, stikstof, prijsstijgingen, vertraagde leveranties van materialen, het tekort aan vakmensen … het was misschien wel het moeilijkste bouwjaar ooit. Dat het onder die omstandigheden toch is gelukt, zegt alles over de samenwerking. Goede communicatie langs korte lijnen, snel inzicht in meerwerk, het maakt dat je snel kunt schakelen en beslissen.”

 

‘Nu gaat het beginnen’

Het voor hem spannendste moment lag opvallend genoeg helemaal aan het begin. “Met het storten van de vloer, ontstaat het idee: nu gaat het beginnen. Dan volgen al snel de kolommen, de staalconstructie en de wanden. Binnen een paar weken staat de contour van het gebouw. Dan de inhoud nog, Het meeste werk, dat voor je gevoel dan ineens weer lang duurt.”

Bouwregie

Blij is Ter Brake ook dat hij bij Kroon & de Koning de vraag heeft neergelegd om als bouwkundig aannemer ook de regie te voeren over de totale planning en de samenwerking met leveranciers.

"Eenderde van het pand is achteraf ingebouwd door een grote groep leveranciers en installateurs. Een schadebedrijf heeft zeer specifiek ‘equipment’, wat het pand complex maakt. Denk aan de spuitcabine, de voorbewerkingsunits, all-in-one cabines, een centrale stofafzuiging en een ‘roll-over’ wasstraat. Verder zijn er bruggen geplaatst waarbij een groot deel in de betonvloer verzonken ligt. Tot slot heeft een leverancier een compressor geplaatst en alle luchtleidingen aangebracht zodat elke werkplek is voorzien van perslucht. Ilco Melissant en zijn team hebben dat proces heel strak geleid. Met dit als resultaat. Na de oplevering is er in één dag verhuisd. Nadat alle gereedschappen, verven en materialen hun nieuwe plek hadden, werd er dezelfde dag al gewerkt. We hebben geen dag stilgelegen."